Dag 3 tm 8: Vancouver -Orcas islands - Reisverslag uit Anacortes, Verenigde Staten van Joeri Posma - WaarBenJij.nu Dag 3 tm 8: Vancouver -Orcas islands - Reisverslag uit Anacortes, Verenigde Staten van Joeri Posma - WaarBenJij.nu

Dag 3 tm 8: Vancouver -Orcas islands

Door: Joeri

Blijf op de hoogte en volg Joeri

29 Mei 2017 | Verenigde Staten, Anacortes

Ik ben inmiddels een ruime week onderweg en heb mijn eerste paar fietsdagen erop zitten. Donderdag begon ik met een fietstocht van Vancouver naar Bellingham, een tocht die 94 km zou moeten duren. Dit was een vuurdoop. Het verkeer was erg druk en het was erg wennen om met zo’n zware fiets door druk verkeer te fietsen. Een groot deel van de route gaat over freeways (soort snelwegen, waar men 80km rijd). Als je aan de zijkant rijd is het prima te doen. Om de stad af te komen moest ik echter een brug oversteken, waardoor ik moest invoegen op de freeway, waar een baan rechts van me invoegde. Dit betekende dat ik de freeway over moest steken om weg te komen en een gat moest vinden tussen verkeer wat met 80 kmh voorbij raast. Een enge ervaring. Toen dit lukte was het onmogelijk om de brug nog over te steken en moest ik 10 km omrijden naar de volgende brug. Ik was opgelucht toen ik op deze brug wist te komen en mijn route kon vervolgen. Na een lang stuk freeway stak ik de grens met Amerika over. Dit ging vrij soepel en was een grappige ervaring zo met de fiets tussen al het vrachtverkeer. Na 104km kwam ik in een heel fijn hostel aan in Bellingham. Een pittige eerste dag dus, maar wel een goede leer ervaring.

Belingham is een leuke stad waar ze alles hebben wat ik nodig had. Hier heb ik o.a. Berenspray, eten voor de komende dagen en een amerikaanse telefoon ingeslagen. Vanuit Bellingham vertrok ik naar Deception pass state park, een park net ten zuiden van Anacortes, waar ik Woensdag de pond zou pakken om naar Orcas island te gaan. Het was een verschrikkelijk mooie route met mooi uitzicht op de canadese eilanden en de kust. Een enorm verschil met de eerste dag, het drukke verkeer is blijkbaar vooral lastig bij het in en uitkomen van de grote steden. Het park zelf was ontzettend mooi. De camping was gelegen aan cranberry lake, een meertje waar het stikt van de forellen en waar ik s’avonds oog in oog stond met een zee-otter. Ik kwam erachter dat de campings in de state parks zeer primitief zijn. Geen warm water, internet of elektriciteit. Maar ach, na zo’n lange fietsdag volstond een koude douche ook wel. Veel campings hebben speciale bike-spots. Dit zijn kleine kampeerplekken voor een laag tarief (vaak 12 dollar per nacht) die alleen per fiets te bereiken zijn. In dit geval was het een heel klein bospaadje die zich splitste in 5 nog kleinere paadjes die naar kleine grasveldjes midden in het bos leiden.

Zaterdag en zondag heb ik doorgebracht op Orcas island. Ik heb (onbewust) het drukste weekend van het jaar gekozen; Omdat het maandag memorial day is, is het een lang weekend en zat half Seattle op de San Juan islands. Alles was dus volgeboekt. Gelukkig heeft de staat van Washington als beleid dat de state parks niemand mag weigeren die te voet of op de fiets komt. Hierdoor was er nog plaats op de primitive campground, een grasveld met twee toiletten, op 4 km van een andere camping waar je kon douchen. Wederom geen warm water, internet of elektriciteit. Wel stonden er veel fietsers die ook een tocht aan het maken waren. Overigens is fietsen zeer populair op de San Juan islands, honderden fietsers met bepakking en tentjes (waar ik er een van was) terroriseerden het eiland.

Orcas island is het meest heuvelachtige eiland van de San Juan islands. Dit eiland had dan ook het hoogste punt, mount constitution, een berg van ca 750m. Ik kon het dan ook niet laten hier met de fiets omhoog te gaan. De beloning was een prachtig uitzicht over alle eilanden en een 10 minuten durende tocht met 80km per uur naar beneden. Uiteraard kan je niet naar Orcas island zonder Orca’s te zien. Hierom besloot ik mee te gaan met een walvistocht. Met een snelle boot zijn we diep de Canadese wateren op gevaren en hebben we zeehonden, zeeleeuwen, arenden en 5 orca’s gezien. Een mooie ervaring. Verder zit Orcas island vol met Herten, eekhoorns en wasberen, welke in grote getalen langs de weg liepen.

Na drie dagen primitief kamperen en blikvoer eten op een gaspitje is het ook wel weer eens lekker om in een comfortabel hostel te zitten. Hierom heb ik maandag een hostel in Anacortes geboekt, waar ik met de pond vanuit Orcas island naartoe ging. Hier kan ik boodschappen doen, alles uitzoeken (na drie dagen zonder internet) en mijn route voor de komende tijd uitstippelen. De eerste paar dagen fietsen waren heftig, maar ik heb enorm genoten. Ik heb heel veel leuke mensen leren kennen en mooie dingen gezien. Ook fysiek was het een goede training; de heuvels op Orcas island waren een goede training voor wat komen gaat. Ik merk dat mijn conditie vooruit gaat en dat ik wen aan leven met weinig comfort en luxe. Desalniettemin is een comfortabel hostel en een verse maaltijd af en toe wel nodig om het leuk en leefbaar te houden. Komende 9 dagen ga ik ruim 500 km naar het zuiden afleggen naar Astoria, een plaatsje bij de grens met Oregon. Vanaf daar volg ik de prachtige kust van Oregon ca 1400 km naar het zuiden tot aan San Francisco. De eerste paar dagen waren fantastisch, ik kijk uit naar de rest!

  • 30 Mei 2017 - 07:38

    Jolijn:

    Joet wat vet! En super leuk ook om foto's te zien! Die wasbeer is schattig. Heel mooi dat je orca's gezien hebt. Waren ze dichtbij? Suuuper toffe ervaring heb jij daar. We skypen snel! Heel leuk geschreven en leuk te lezen. Ik lees toch nog allemaal nieuwe dingen! Leuk dat je veel mede fietsers ontmoet hebt. Is het komende stuk wat je gaat fietsen ook druk bezocht?

    Tot snel!! xxxx

  • 30 Mei 2017 - 11:18

    Annelle:

    wat een avontuur!! Super leuk om te lezen! ik wil een foto van je fiets zien haha ben benieuwd.
    veel plezier!!!!

  • 30 Mei 2017 - 22:47

    Carla:

    Ha joeri, een geweldige eerste week! en wat een mooie foto's, vooral die van de orka's en de wasbeer en de hert en eigenlijk allemaal!! ben benieuwd naar komende dagen.
    liefs, mamamama

  • 31 Mei 2017 - 00:15

    Bas:

    Fotos zien er mooi uit! Wat een avontuur :o succes de komende dagen!

  • 31 Mei 2017 - 00:17

    Ben:

    Je maakt leuke en spannende dingen mee. Fiets je ook wel met anderen mee of is het v.n. solowerk?
    Leuk dat je er zo' n real life beschrijving van geeft. Maak ook maar veel fotos, leuk voor later. Veel plezier daar en we volgen je verrichtingen.

  • 31 Mei 2017 - 06:47

    Pieter:

    Gaaf joeri!
    Mooie foto's. Volgende keer ga ik mee ;)

  • 01 Juni 2017 - 11:23

    Joke:

    Grappig om je zo op afstand te volgen, Joeri.
    Je schrijft leuk en stuurt schitterende foto's mee.
    Ik ga volgende keer niet mee ;-), maar blijf je graag volgen gedurende je reis!

  • 01 Juni 2017 - 23:02

    Kara Baker :

    I don't know if you'll be able to see this comment but I thought I'd try any ways..

    Turns out it only took me about 2 hours, between making coffees, to find out how to translate the language on your blog, so now I'm able to read about your adventure!(:
    Pedal safe! I'm so happy to have met you, thank you for sharing with me about your traveling.

    (By the way, I'm glad you liked the coffee I made for you).

    -Kara Baker.

  • 14 Juni 2017 - 23:16

    Chris En Fieke:

    Geef mij maar die Orca's in plaats van het fietsen tussen het vrachtverkeer. Ik ga door naar de volgende ronde, volgend verslag.

  • 14 Juni 2017 - 23:18

    Chris En Fieke:

    Prachtige foto's. Die wasbeer is verliefd op jou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joeri

Actief sinds 25 Mei 2017
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 7357

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 14 Augustus 2017

Fietstocht Amerika

Landen bezocht: